Hoe zorg je ervoor dat de boeren die jouw koffie maken eerlijk betaald krijgen?
Op die gedachte stuitte het bedrijf FairChain ook. De onderneming wil met behulp van blockchaintechnologie zorgen dat koffieboeren een eerlijkere beloning ontvangen.
Met Moyee Coffee als spin-off proberen ze opbrengsten uit de handen van grote koffiegiganten als Nespresso – door Moyee betiteld tot ‘Big Coffee’ – te houden en beter te verdelen onder de makers van het goedje. Volgens Moyee komt op dit moment slechts 15 procent van de inkomsten bij de boeren terecht.
En ze doen het niet onaardig: Moyee Coffee verwacht dit jaar een omzet van 2,5 miljoen euro te boeken.
Business Insider Nederland sprak met Sylvain Mignot, projectmanager blockchain bij FairChain. We vroegen hem over hoe ze met ‘Big Coffee’ willen concurreren, het smartphonegebruik in Ethiopië en blockchain als leugendetector.
Wat is FairChain en wat is Moyee Coffee?
“FairChain is meer het concept en Moyee Coffee zit aan het eind van de keten als verkoper van gebrande koffie. We hebben voor koffie gekozen, omdat het een populair drankje is en de koffieboeren - waar het allemaal mee begint - een oneerlijk deel van de opbrengsten krijgen. Er zijn een stuk of zeven stappen in de logistieke keten. Het begint bij de boer en eindigt bij jou als je een kopje koffie drinkt. Daartussenin zitten allemaal processen, zoals het branden van de bonen.”
Hoe zorgen jullie dan voor meer inkomsten voor de boer?
“De boeren die de koffiebonen verbouwen kunnen ze aan ons verkopen voor 20 procent meer dan de marktprijs die 'Big Coffee' hanteert. We focussen ons nu bijvoorbeeld op Ethiopië, waar we in contact staan met 350 boeren. In november en december leveren ze dagelijks zakken vol bonen. Wij registreren alle informatie, wegen de zakken en noteren de informatie op de blockchain.”
“Omdat de blockchain transparant is, kan elke speler op het netwerk realtime volgen waar de bonen zijn in de keten en wat de waarde ervan is. We gebruiken de blockchain als een leugendetector. Zo beschermen we de boeren.”
Blockchain... wat was dat ook alweer?
In het kort is blockchain een gedecentraliseerde database die niet door één iemand, maar door iedereen op het netwerk wordt beheerd. Transacties zijn transparant en onomkeerbaar. De bekendste toepassing van blockchain is de cryptomunt bitcoin. Lees hier meer over blockchain.
Moyee Coffee werd in 2012 opgericht door Guido van Staveren van Dijk. Moyee, vernoemd naar een soort vijzel uit Ethiopië, heeft vijf verschillende soorten koffie en (prijzige) koffieapparaten op hun website staan.
Op de website staan luchtige omschrijvingen bij de koffiesoorten, die geleverd worden in felgekleurde verpakkingen. Je kunt hele bonen bestellen, maar ook gemalen of in cups. "100% Clooney vrij", belooft Moyee, een knipoog naar de bekende reclamecampagne van Nespresso met acteur George Clooney.
Moyee omschrijft zichzelf als een “playfully provocative koffiemerk” en “een social enterprise van de toekomst”. Provocatief zijn ze zeker, kijk maar naar deze reclamespot met een hoofdrol voor een oud vrouwtje.
Terug naar het interview.
Alle stappen in de productieketen moeten geregistreerd worden op de blockchain. Hoever zijn jullie daarmee?
“Om inderdaad elke stap in de keten op de blockchain te krijgen, moet bijvoorbeeld een transportbedrijf in Ethiopië toegang krijgen tot de blockchain. Dat willen we doen door een zeer simpele app te ontwikkelen. Bijna iedereen heeft daar al een telefoon, maar helaas geen smartphone nog. Maar we weten dat dit gaat gebeuren.”
Maar wat is het precieze doel?
“Het meten van waarde, bij elke stap, is voor ons heel belangrijk. Als je blockchain toepast op zo’n logistieke keten, creëer je transparantie. Bij de ‘Big Coffee’-bedrijven zie je een balans van 85 procent voor het bedrijf en 15 procent voor de boer. Wij willen naar een verdeling van fiftyfifty streven. En dat lukt nu al aardig; we zitten momenteel op 43 procent voor de boer.
Waar willen jullie de blockchaintechnologie nog meer voor gebruiken?
“In een later stadium willen we een systeem creëren waar de boer een extra beloning krijgt als hij een heel lekker kopje koffie maakt. Daarnaast hopen we eind van de maand het scannen van de koffie te introduceren. Zo kun je van elk pak koffie precies zien welke route het product heeft afgelegd. Daarnaast zal FairChain in de toekomst uitbreiden naar andere producten.”
Bijna elk blockchainbedrijf lanceert ook een eigen cryptomunt. Jullie ook?
“We willen inderdaad introduceren dat als je een pak koffie koopt, je onze digitale munteenheid krijgt. Je kunt daarnaast ook de coin los kopen. Zo willen wij de klant ook naar de logistieke keten toe trekken. Je kunt met behulp van de munten een volgend pak koffie goedkoper krijgen.”
“Maar je kunt ook de boeren een extra fooi geven en zelfs investeren in machines die de boeren gebruiken. En als laatste kun je met de munten investeren in ons bedrijf. Zo kan je aandeelhouder worden, zodat wij dat geld weer kunnen gebruiken voor ons doel."
Wat is jouw tip voor ondernemers die willen experimenteren met blockchain?
“Voordat ik bij FairChain begon, werkte ik bij de telefoonmaker Fairphone. We probeerden hetzelfde te doen met de logistieke keten voor mineralen. Maar het was té complex. Als je geïnteresseerd bent in blockchain, zorg dan dat je een heel concreet idee hebt. Begin klein zodat het je iets oplevert. Als je te groot begint, weet je op een gegeven moment niet meer hoe het verder moet.”